LUUS

Lite Udda, Unik och Speciell

Söndag 27.5-07 Grattis Michis!

Kategori: Fine på G

Min gullegumma till kusin fyller 15 idag !

Grattis Michaela!
Michis


Alltså har vi vart i Norrtälje på kalas, Dessutom så är det ju mors dag kom jag också på,

Grattis Mamma till snart 17 år som mamma!
mamma
Mamma har inte glasögon längre, men jag hittade ingen annan bild..


 

Alltså, kalas i Norrtälje hos mina kusiner. Jag, Anna och Michaela var ut på promenad med Gizmo (Dvärg pincher) och med Zazza och var till en liten mini-fotbollsplan och släppte hundarna lösa, då kom det en tax ute på vägen. Vi tog tag i våra hundar och taxen och dess matte gick vidare och när de försvunnit stod vi still en stund och sedan släppte vi hundarna igen och Gizmo får all världens fart och springer ut på vägen efter taxen! Fatta vilken chock vi fick när den miniatyr hunden fick sådan fart! Jag hann reagera och kommenderade Zazza att stanna, sätta sig och sedan även lägga sig ner, medan Anna sakta reagerade och sprang efter den olydiga hunden. Michaela och jag kom efter lunkande och Anna berättade att matte till taxen lyft Gizmo i selen och samtidigt försökt lugna ned sin egen hund, men hon var jätte trevlig mot Anna och frågade om allt var okej med Gizmo och sånt.. Då kom jag, Anna och Michaela fra till en sak. Alltså, skulle Zazza ha följt efter Gizmo på lek och satt sig ned typ två meter ifrån taxen och dess matte skulle antagligen matte vart rasande och skällt ut oss "tänk om hon inte stannat! tänk om..! Tänk om..!" och fortsatt så. Men hon skulle antagligen inte alls bry sig om att hunden faktiskt stannat och berömma för det. Men nu var det ju bara lilla Gizmo som kom, och han är ju inte större än en katt så det var ju inte så farligt. Det skulle vart helt annorlunda om det vart Zazza.. En stor schäfer som kommer rusande, det är inte så kul. Men jag säger inte att man borde vara lugn om en schäfer kommer, jag säger att man borde reagera likadant, oavsett om det kommer en schäfer eller en liten bjäbbhund på 25 cm!
Tänk att det är så olika på olika hundraser! Hur man reagerar. En collie som inte heller är så jätte liten skulle även den tas på ett helt annorlunda sätt än en schäfer! Det är lite konstigt, men ändå inte! Det beror ju helt och hållet på vad de olika raserna har för rykte. Jag skulle inte heller vara så mallig om det kom en främmande rottweiler rusande mot mig, men om en liten söt fjärilshund skulle komma då skulle jag inte reagera så mycket. Det har mycket med storleken på hunden och göra, men följderna kan bli så olika med olika hundar. En schäfer biter lätt sönder både hud och kläder och gör stora sår och det kan även en liten hund göra, men det är lättare att dra bort den och få kontroll över läget. Så det finns flera faktorer som spelar in som man inte kan tro om en liten hund men som är en självklarhet hos en stor..


Jag tänker för mycket igen!

Kommentera inlägget här: